The Fool | 1970

Sanford Clarkin alkuperäisen single-julkaisun The Fool/Lonesome For A Letter etiketti, vuodelta 1956. Labeliin on merkattu myös kitaristi Al Caseyn nimi.
Elviksen onnistuneen comebackin euforia ei ollut vielä ehtinyt laskeutua, kun hän reilun kahden vuoden tauon jälkeen palasi levyttämään Nashvilleen, kesäkuussa 1970. Edellisen vuoden sessio Chips Momanin tallissa American Sound Studiolla, Memphisissä, oli tuottanut sellaisia klassikkoja kuten In The Ghetto ja Suspicious Minds

Kantrin mekassa aikaansaatu 34 biisiä käsittävä musiikillinen katras ei juurikaan taiteellisesti kalvennut Elviksen kotikaupungissa synnytetyille esikoisille. Luovuuden hiillos hehkui vielä kuumana ja tuotti muun muassa Presleyn vahvimman 1970-luvun albumikokonaisuuden Elvis Country (1971). Sieltä noukitaan myös esittelyssä oleva juomalaulu.

The Fool on yleensä kreditoitu nimelle Naomi Ford, joka oli Lee Hazlewoodin vaimo, vaikka Hazlewood melko varmasti kirjoitti laulun itse. Hänen tunnetuimpia hittejä ovat Nancy Sinatralle kirjoitettu These Boots Are Made for Walkin' ja erityisesti meille suomalaisille tuttu, yhdessä Anna Hanskin kanssa levytetty Kotiviini, joka oli myös alun perin Nancy Sinatran hitti (Summer Wine).

The Fool on rockabilly-kitaristin ja -laulajan Sanford Clarkin originaalilevytys, vuodelta 1956, ja hänen ainut isompi hittinsä. Clarkin levyllä persoonallinen rumpusaundi on syntynyt lyömällä halkaistua bambupalaa kitarakoteloon.

Clarkin levytyksellä on kitarassa Al Casey, joka soitti myös Elviksen kuuluisan '68 Comeback Specialin sessioissa, ja se punainen näyttävä Hagströmin puoliakustinen kuusikielinen, jota Elvis soittaa show'n aloitusnumerossa sekä live-yleisön edessä niin kutsutuissa stand up -esityksissä on juurikin Caseylta lainattu.

Al Casey punaisen Hagström Viking II -puoliakustisensa kanssa. Elvis lainasi kyseistä kuusikielistä vuoden 1968 Comeback-erikoiseensa. Kuuluisa kitara myytiin taannoin huutokaupassa, vasarahinta oli vaatimattomat 625 000 dollaria.
Elvis äänitti kappaleen jo kotinauhoituksena Goethestrassella, Bad Nauheimissa, ollessaan Saksassa asepalveluksessa, vuonna 1959. Reilu kymmenen vuotta myöhemmin Elvis bändeineen teki siitä timmin rock-sovituksen. Ennen äänitystä hän harjoittelee Bob Willisin vuoden 1950 western-swing-hittiä Faded Love, mutta ei muista biisin sanoja ja antaakin avustajalleen Lamar Fikelle tehtäväksi hankkia ne sessioihin. "Hey, tehdään odotellessa The Fool!", huikkaa Elvis taustajoukoille, ja homma on purkissa jo kahden oton jälkeen.

Lue myös blogi Faded Love | 1970

Presleyn vaistot ovat vielä veitsenterävät, kun hän luontaisesti ottaa laulun haltuun alarekisteisellä tulkinnalla, kuulostaen lähes uhkaavalta. Se istuu täydellisesti kappaleen tunnelmaan, kuten myös rämeinen delta-blues-kitarariffi, jonka pikkailee tietenkin Elviksen luottolankuttaja James Burton, toisen kitaravirtuoosin Chip Youngin kera. Myös Charlie McCoy'n turpahöyläily on noteeramisen arvoinen.

Elvis Country -albumin musiikkiraitojen välissä kuultiin jotain erikoista. Perinteisen muutaman sekunnin tauon sijaan, oli raitojen väli täytetty kappaleella I Was Born About Ten Thousand Years Ago. Näin pyrittiin luomaan illuusio päättymättömästä soinnista, joka ei anna kuuntelijalle hetkeksikään aikaa herpaantua. Ratkaisu on ollut Elvis-levyllä persoonallinen, mutta se ei ole miellyttänyt kaikkia.


Ensimmäisen kerran albumin raitoja kuultiin ilman välisoittoa vuonna 1995 julkaistulla cd-boksilla Walk a Mile in My Shoes: The Essential '70s Masters. Jotkut biisit saivat siitä selkeää etua, kun toinen kappale ei sulaudu niiden päälle – niin myös The Fool, joka lähtee liikkeelle tömäkämmin. Nyt sitä ei häiritse enää mikään.

The Fool | RCA Studio B, Nashville | 4.6.1970

Pasi Välimäki

Olen Elvis-harrastaja jo vuodesta 1977 lähtien. ElvisMesta-blogin (elvismesta.blogspot.com) tarkoituksena on jakaa omaa vuosien varrella kertynyttä tietämystä Elvis Presleystä. Lisäksi medioissa näkee artistiin liittyen usein väärää tietoa, asiavirheitä ja turhia uskomuksia, joihin sivut pyrkivät omalta osaltaan tuomaan oikaisua ja samalla toimimaan lähdeaineistona kaikenlaiseen julkaisutoimintaan. Tietenkin tarkoitus on myös tarjota mielenkiintoista sisältöä faneille ja muille asiasta kiinnostuneille. MusaMesta-blogi (musamesta.blogspot.com) on perustettu alustaksi kaikenlaiseen musiikkiin liittyvään häröilyyn. Fokus on konserttimuisteluissa, netistä bongatuissa videoissa/biiseissä ja artistidiggailussa. Olen kuitenkin antanut itselleni täyden vapauden toimia, kunhan se vain jotenkin liittyy musiikkiin – elämän pituiseen intohimooni.

Lähetä kommentti

Kiitos palautteestasi!

Uudempi Vanhempi

نموذج الاتصال