Riverfront Coliseum, 21.3.1976 (8:30 pm), Cincinnati, Ohio
Ennen tätä maaliskuun neljän kaupungin ja kuuden päivän minikiertuetta Elvis oli ollut kiertueella viimeksi edellisen vuoden heinäkuussa. Yksi erikoisshow kuitenkin välissä heitettiin, kun Elvis esiintyi uransa suurimmalle yleisölle (noin 60 000 henkeä) uudenvuoden konsertissa Pontiacissa, Michiganissa. Lopulta keikkavuosi oli yksi Elviksen vilkkaimmista.
Kieltämättä uusien bändijäsenien soitanta tuo mukanaan tuoreutta
yleissaundiin. Erityisesti huomio kiinnittyy Londinin "halonhakkuuseen", joka
poikkeaa aika lailla Ronnie Tuttin vivahteikkaammasta poljennosta. Itse
pidän enemmän Tuttin tyyliä paremmin sopivampana Elvis-konserttisettiin.
Vaihtelu kuitenkin virkistää.
Kuuntele konsertti YouTubessa:
Katso myös elvisconcerts.com:
A New Kind of Rhythm!
Shane Kiester on myös varsin erilainen pimputtelija, kuin esimerkiksi vuosia
vakiokalustoon kuulunut Glen D. Hardin. Hänen soitantonsa kuitenkin jää
valitettavasti hieman taka-alalle, mutta bändiesittelyn aikana Kiester kyllä
tekee selvää koskettimista, ja tekee tiettäväksi sen, että nyt ei ole
näppäimissä ihan tavallinen vakosamettihousuinen mies.
Myös David Briggs ansaitsee maininnan elektronisen pianonsa takaa, jota
myös clavinetiksi kutsutaan. Kyseessä on varhainen syntsa, jonka soundi on
melko jännä. Tällä live-äänitteellä se kuuluu hienosti, vaikkakin saisi olla
näkyvillä enemmänkin sovituksissa. Elvis itsekin bändiesittelyn aikana tekee
selväksi, että on tohkeissaan tästä uudesta ja ihmeellisestä nykyajan
kapineesta. Harmi, että emme saa koskaan tietää, mihin Elviksen livesoundi
olisi kehittynyt (studiosoundista puhumattakaan), koska herra oli kuitenkin
edelleenkin valmis antamaan tilaa jollekin uudelle. Gracelandissa saman vuoden
lokakuussa äänitetty Way Down toimii siitä myös hyvänä
esimerkkinä.
Itse keikka lähtee räväkästi käyntiin See See Raiderilla, mutta hyvin
pian avausbiisin jälkeen laitetaan autopilotti päälle ja homma rullataan
tutulla rutiinilla loppuun. Artisti on kuitenkin ihan pirtsakalla tuulella,
eikä sitä myötä suurempiin väsymyksestä johtuviin nenäulinoihin sorruta.
Jotenkin vaan alkaa taas ottaa pattiin useamman biisin kohdalla
ei-ammattimainen keskeyttäminen ja uudelleen aloitus.
Burning Love’ssa tutusti unohdetaan alussa sanat. Se tuntui Elviksellä
jo tässä vaiheessa olevan ylitsepääsemätön rutiini. Jonkinlainen korvien
välissä lymyilevä krooninen mörkö. Kunhan alun sössimisistä selvitään, niin
hienosti tämäkin esitys lähtee lentoon.
Show’n kohokohtiin kuuluu Steamroller Blues, joka kuulostaa uudella
takamiehistöllä mukavan erilaiselta, sekä Hurt, joka esitetään
ensikertoja, ja on sitä kautta myös hieman hillitympi. Elvis itse asiassa
esittää full reprisen, eli kappaleen toisinnon kokonaisuudessaan.
Erikoisuutena voisi mainita hieman huvittavan Elviksen luennan
hätäilmoituksesta (emergency announcement), joka isketään artistin käteen
pyytämättä ja yllätyksenä. Elvis sopertelee hellyttävästi läpi kuulutuksen,
jossa yleisössä ollutta henkilöä pyydetään portille se ja se. Levyn kirjasessa
kysytäänkin: ”Carla Mulford of Lawrenceburg, Indiana, where are you
know?”.
Toinen erikoisuus on Al Dvorinin loppukuulutukset, jotka seuraavat heti
konsertin jälkeen. Niitä kuullaan nyt poikkeuksellisen pitkän ajan: yli kolme
minuuttia. Mielenkiintoinen on kommentti, jossa Dvorin kertoo yleisölle, että
Elviksen huiveja on jäänyt ylimääräisiä noudettavaksi lavan reunalta (!).
Paljonko mahtaa olla keräilijöillä tällaisia huiveja myynnissä kovaan hintaan,
johon jumalainen käsi ei ole koskettanut eikä messiaaniset hikihuokoset
vuodattaneet karpaloitaan?
Cd-sisältää hienon 16-sivuisen kirjasen. |
Levyn soundit ovat äärettömän kirkkaat, jopa liian. ”Diskanttisuudesta” tulee
melkein raiste tietyssä vaiheessa, mutta ennemmin tätä kuitenkin kuuntelee
kuin tuhnua äänitettä. Yleisön reaktiot myös kuuluvat erittäin hyvin, ottaen
huomioon, että kyseessä on äänipöytänauhoite.
Levy on julkaistu aikaisemmin nimellä
Holding Back The Years, jo niinkin varhain kuin 1995. Tällä levyllä soundit pitäisi kuitenkin olla paremmat ja äänite on
binaural. Sinällään ihan mainio pläjäys, joka erottuu tavanomaisesta
konserttibuutsimassasta yllä mainituista syistä.