Rock-A-Hula Baby esitteli sofistikoituneemman rokkarin, jolla kitara oli vaihtunut marakasseihin ja biitti havaijilaisrytmeihin. Yksi laulun tekijöistä, Ben Weisman:
”Musiikin tekeminen elokuvaan Blue Hawaii oli haasteellista. Johtuen paikasta. Musiikissa olisi pitänyt olla rokkibiitti, mutta havaijilaisilla mausteilla höystettynä. Tuohon aikaan twist oli kova sana, ja huomasin, että twist ja hula sopivat täydellisesti yhteen. Siitä yhdistelmästä syntyi Rock-A-Hula Baby.”
Hularokki julkaistiin Can't Help Falling In Love -sinkun b-puolella ja sitä mainostetettiin kannessa nimellä ”Twist Special”. Uudesta tanssivillityksestä pyrittiin ottamaan kaikki irti. Singleä myytiin yli miljoona kopiota, joten tuskin markkinointikikka sen myyntiä ainakaan huononsi.
Laulun tekijäkolmikosta (Fred Wise, Ben Weisman, Dolores Fuller) pistää silmään sen ainut naisnimi, jonka takana ei ollutkaan ihan kuka tahansa pöytälaatikkorunoilija. Dolores Fuller omasi varsin mielenkiintoisen historian. Hän oli lauluntekijän lisäksi myös näyttelijä ja pikkubudjeteilla elokuvia tehneen kulttiohjaaja Ed Woodin tyttöystävä.
Siinä roolissa hän oli myös Woodin vähintäänkin erikoisessa transuleffassa Glen or Glenda (1953), jota on sanottu yhdeksi maailman huonoimmista elokuvista. Lisäksi hän esiintyi Woodin leffoissa Jail Bait (1954) ja Bride of the Monster (1955) sekä muutamissa muissa elokuvissa että tv:ssä.
Sarah Jessica Parker näytteli häntä Tim Burtonin elämäkertaelokuvassa Ed Wood (1994). Fuller päätyi lopulta tekemään Elvikselle tusinan verran leffabiisejä. Hänen katalogistaan löytyvät muun muassa sellaiset ”klassikot”, kuten Barefoot Ballad (Kissin' Cousins, 1964) ja Do The Clam (Girl Happy, 1965). Vähän laadukkaampaa osastoa edustavat I Got Lucky (Kid Galahad, 1962), Big Love Big Heartache (Roustabout, 1964) ja Steppin' Out of Line, joka on myös Blue Hawaii -laulu, mutta se leikattiin elokuvasta.
Dolores Fuller halusi Elviksen kanssa näyttelemään elokuvaan, mutta kun
tuottaja Hal Wallis kuuli, että Fuller on lahjakas laulujen
kirjoittaja, Wallis ehdotti, että hän sen sijaan tekisikin leffaan pari
biisiä. Fuller:
"Vaikka olinkin pettynyt, se oli kuitenkin mitä
mahtavin tilaisuus elämässäni. Seuraavana päivänä Hal lähetti minut tapaamaan
Freddy Bienstockia Hill & Range'lle New Yorkiin. He värväsivät
minut tiimiin Ben Weismanin ja Fred Wisen kanssa. Kirjoitimme
Rock-A-Hula Babyn yhdessä. Siihen aikaan Chubby Checker'illä oli
iso hitti The Twist, ja pidin siitä kovasti, joten uskoisin, että se
inspiroi minua kun kirjoitin Rock-A-Hula Babyn. Olin myös tanssija, ja
rakastin tehdä asioita elokuviin, joissa Elviksellä oli mahdollisuus tanssia.
Olin erittäin iloinen, kun siitä tuli hitti. Rakastin Elviksen versiota.
Rock-A-Hula Baby nousi listalla kolmanneksi ja se myi miljoona kopiota.
Mutta Japanissa Rock-A-Hula Baby oli vielä isompi hitti kuin
Can't Help Falling In Love, siellä se nousi ykköseksi ja pysyi sillä
sijalla kolme kuukautta."
Rock-A-Hulan on sanottu olevan havajilaisen folkin ja rock'n'rollin yhdistelmä. Kyllä, siinä ohessa kun Elvis toi perunan Amerikkaan, hän myös popularisoi ja yhdisteli erilaisia kulttuurivaikutteita musiikissaan. Tänä päivänä sellaista kutsutaan maailmanmusiikiksi.
Rock-A-Hula-Baby | Radio Recorders, Hollywood | 23.3.1961