Vaikka bootleg-rintamalla vietetään hiljaiseloa – syynä on hyvin pitkälti BMG:n
piraattimarkkinoita kohtaan harjoittama tiukka linja, johtuen heidän oman
FTD-merkkinsä lanseeraamisesta markkinoille – eikä bootseja enää ilmesty joka
niemennotkelmasta ja saarelmasta, niin tämän julkaisun kohdalla voidaan
kuitenkin todeta, että laatu korvaa määrän.
Kuuntele Finding The Way Home -julkaisu YouTubessa:
CD-1 ja
CD-2
Kuten kaikki tiedämme, tuolloin palvottu idolimme ei vielä ollut se "hikeä
pukkaava hampurilaismainos ja paljetteihin pukeutunut pilleristi" (Aamulehti
14.8.1999), eikä se "ylensyöntiin kuollut narkkari, jonka musiikkia
kuuntelee vain Amerikan keskilännessä asuva valkoinen roskaväki
(Katso-lehti 31/1999), vaan ainoastaan musiikillisesti nälkäinen,
elämänsä kunnossa oleva aikuinen mies, joka halusi vielä todistaa itsellensä
ja muille pystyvänsä levytämään täysipainoista musiikkia. Näistä
taiteellisesti vilpittömistä ja kunnianhimoisista lähtökohdista alettiin
työstää sessioita, joista muodostuisi yksi hänen uransa
merkittävimmistä.
Tätä nimenomaista työstövaihetta pääsemme seuraamaan tällä nimenomaisella
tupla-cd:llä, jonka nimi voisi olla myös
Essential Elvis volume 6, jos sen olisi julkaissut BMG. Täytyykin
vain ihmitellä, miksi virallinen levy-yhtiö ei ole julkaissut sessioista
materiaalia kyseiseen sarjaan. Myönnettäköön, että herra Presley käyttää
äänitysten aikana kohtalaisen ronskia kieltä, mutta onhan sensuurin terävät
sakset ennenkin suorittaneet kauneusleikkauksia artistimme tallenteilla.
Mutta ei jäädä liian pitkäksi aikaa pohtimaan sitä, koska tämän äänitteen
kautta meillä on ainutlaatuinen tilaisuus seurata istuntojen kulkua
kärpäsenä katossa.
Kirurgisista toimenpiteistä puheen ollen, suoritetaanpa ensimmäinen viilto
ja katsotaan, mitä levy on syönyt. Jo ensimmäinen pikainen vilkaisu
sisuksiin paljastaa, että makeaa on mahan täydeltä ja herkkupaloja tarjolla,
joten poimitaanpa sieltä muutamat näytteet.
Wearin' That Loved on Look aloittaa ykköslevyn kiehtovasti. Saamme
kuulla, kuinka myöhäispuberteetistä kärsivä solistimme yrittää kähistä
kappaleen intron kunnialla läpi. Maailman tunnetuin ääni särkyy muutamaan
otteeseen, paljastaen viehättävällä tavalla Elviksen inhimillisyyden.
Äkillisen äänenmurroksen aiheuttajana oli jo orastava kurkunpääntulehdus,
mikä myöhemmin äityi sen verran pahaksi, että tammikuun sessiot jouduttiin
keskeyttämään. Erityismaininta täytyy antaa
Tommy Cogbillin tyylikkäälle funky-bassolle, mikä kuuluu hienosti
tällä julkaisulla. Kaiken kaikkiaan helvetillinen rutistus.
Kappaleesta Only the Strong Survive kuulemme useammankin
epäonnistuneen yrityksen. Tässäkin, Jerry Butlerin vain muutamaa
viikkoa aikaisemmin levytetyssä hittibiisissä, on vaikeuksia intron kanssa.
Etelänpojan paksu kieli ei tahdo taipua tahtiin musiikin, mikä aiheuttaakin
yleistä huvittuneisuutta. On kuitenkin lohduttavaa tietää, että se mitä
tässä biisissä tarvitaan, tuntuu toimivan: "Wait a minute, shit, I just
started to get my cock goin'!" Muutama kokonainenkin versio kuullaan, joista
kaksi sisältää Elviksen harvinaisia puheosuuksia, tähän tyyliin: "She said,
boy, that's one of the worst jobs of singing I ever heard you do in your
natural life. (Elvis jatkaa, muuttaen äänensä falsettoon) I said, why don't
you give me a fucking chance. She said, listen, you little
cocksucker."
"There's a long line of mourners...". Sessioiden ensimmäinen nauhoitettu
kappale Long Black Limousine, enteellisine värssyineen, on aina ollut
yksi suosikeistani. Raita alkaa otolla 1, joten saamme todistaa näiden
historiallisten levytysten ensimmäisen nuotin tallentumista
ääninauhalle.
Uskoisin, että en hirveästi puhu ohi suuren suuni, jos väitän, että levyn
yksi helmistä on kappale You'll Think of Me. Tämä
Mort Shumanin kirjoittama hienous oli pitkään hyljeksimieni viisujen
joukossa, mutta ajan paineen alla on hiilestä syntynyt timantti, joka on
löytänyt paikkansa myös allekirjoittaneen sydämessä. Ensimmäisestä otosta
lähdetään jälleen liikenteeseen ja kurkun kanssa on tälläkin kertaa
ongelmia, toinen otto päättyykin turhautuneeseen kommenttiin "God dammit!".
Vaikeuksien kautta saavutetaan lopulta voitto, ja jälkipolvet pääsevät
nauttimaan kahdesta täyspitkästä otosta. Mainitsemisen arvoiseksi nousee
tällä erää Reggie Young, jonka kitarasta tulvivat rautalankasoundit
soljuvat sulavasti läpi kappaleen. Vaikka Elvis ihmisenä ei ehkä koskaan
täysin varttunut aikuiseksi, niin hän kuitenkin kykeni aidosti välittämään
niitä tunteita lauluissaan, kuten tämäkin esitys sen vakuuttavalla tavalla
todistaa.
From a Jack to a King -soulhumpassa tarinan Jack kokee
sukupuolenvaihdoksen Elviksen uuden sanoituksen myötä: "From a Jack to a
Jenny.." Isä Vernon oli poikkeamassa studiolla ja Elvis
todennäköisesti halusi hänen mielikseen levyttää kappaleen, koska se oli
yksi isän suosikeista.
Elviksen suuresti ihaileman r&b-laulajan
Clyde McPhatterin alkuperäislevytys Without Love saa
yllättävää lisäpotkua ja voimaa karsituista taustoista. Vain kaksi
kokopitkää ottoa on säilynyt tästä emotionaalisesta rakkauden
ylistysveisusta. Molemmat niistä kuulla tällä julkaisulla. Mielenkiintoista
on myös se, että bootsijulkaisulla on tässäkin biisissä paremmat saundit
kuin virallisella julkaisulla.
Pikkunätistä kantribluesista If I'm a Fool meille tarjoillaan muutama
hyvä yritys laulun kirjoittajan, Bobby Woodin tyylitietoisen pianon
siivittämänä. Elvis sekoaa sanoissaan kappaleen ensimmäisessä otossa:
"they're saying I am just your fool, eh, clown..." ja lopettaa sen
hienotunteisesti: "Wait a minute, you cocksuckers out there".
Onnistuneen kolmannen oton jälkeen tuottaja Chips Moman tokaisee
äänittämöstä: "Sounds good Elvis", johon Elvis kohteliaana etelän
herrasmiehenä vastaa: "Ha, ha, rotten!".
Klassikon tekoprosessi, oli se sitten miltä taiteen alalta tahansa, on
yleensä kiinnostavaa seurattavaa. Sitä se on nytkin.
Suspicious Mindsin kaikki otot (lukuunottamatta masteria) kuullaan
nyt ensimmäistä kertaa. Ilman takeltelua ei selvitä klassikon teostakaan.
Näennäisen helpolta kuulostava master-versio on sekin vaatinut oman
työstämisensä. Vaikeuksia tuntuu tuottavan kohta, jossa lauletaan: "Would I
still see suspicion in your eyes...", joka sitten käännetäänkin heti
ensimmäisessä otossa helpommin taipuvaan muotoon: "Would I still see, see
fuck you rider...". Ensin touhulle nauretaan, mutta kolmannen yrityksen
jälkeen Elvis pyytää Bobby Woodilta apua: "Bobby, do harmony with me and
I'll pick it up." Seitsemännessä otossa kaikki lopulta loksahtaa kohdalleen,
jolloin kuuntelijakin voi tuntea, yhdessä artistin kanssa, onnistumisen
iloa.
Kuolemattomien esitysten sarja jatkuu kiehtovilla kokeiluilla session
toisesta klassikosta, In the Ghetto, joiden eri otot poikkeavat
jonkin verran toisistaan. Yhdessä otossa Gene Chrisman palikoi
virveliään hieman tiuhempaan tahtiin. Myös erityylisiä kitarasäestyksiä
yritetään, mutta kappaleen lopussa uudella tavalla soivat
Bobby Emmonsin utuiset urkusoundit jättävät kuitenkin parhaimman
jälkimaun. Vokalistin tulkinta pelkistyneisyydesään on jäätävää niukkuuden
taidetta.
Kaikuluontainsoundien saattelema Kentucky Rain keskeytetään
ensimmäisessä otossa, jota Chips haluaa kommentoida heti tuoreeltaan: "It
needs to have a little edge to it". Kymmenennellä otolla vaadittu särmä
vihdoin löytyy ja se tyydyttää myös tuottajatiimiä: "Elvis, you were singing
the hell out of it". Kentucky Rain on hienosta polveilevasta
tarinasta ja vahvoista tunnelmakuvista rakentuva kokonaisuus, joka jaksaa
joka kuuntelukerta tarjoilla jotain uutta.
A Little Bit of Green taas ei tarjoa juurikaan mitään uutta
verrattuna masteriin, mutta hoitaa tehtävänsä tämän kokoelman pienenä
suolapalana mainiosti.
"It's the feeling that I get, looking down at my brand new baby...". Paketin
päättää instrumentaaliversio kappaleesta
Poor Man's Gold, jota ei ole
listattu levyn krediteihin. Tasan minuutti (!)
Kentucky Rainin jälkeen alkava instrumentaali tuottaa varmasti iloa
kaikille karaokefaneille, jos vain viitsii nähdä pienen vaivan sanojen
etsimisessä. Hyvään alkuun pääsee ylläolevalla riimillä. On arvoitus, miksi
Elvis ei ollut halukas levyttämään yhtä säettä pidemmälle tätä
Mac Davisin (
In The Ghetto,
Don't Cry Daddy,
Memories) kirjoittamaa laulua. Ehkä hän ei vaan pitänyt siitä. Tällä
julkaisulla Elviksen laulamaa värssyä ei kuitenkaan kuulla. Se julkaistiin
fanien ihmeteltäväksi BMG:n
Suspicious Minds (1999) -tupla-cd:llä (ja
myös vuonna 2019 Sonyn
FTD-boksilla).
Lauluntekijä
levytti kappaleen itse, lokakuussa 1969. Biisi julkaistiin kuitenkin vasta viisi vuotta
myöhemmin, singlen
One Hell of a Woman b-puolella, maaliskuussa 1974.
Finding the Way Home sisältää joiltakin osin samaa materiaalia kuin
American Crown Jewels -bootsi, mutta suurin osa sisällöstä on
ennenjulkaisematonta. Äänentoisto on lähes kauttaaltaan kirkasta kuin Kiteen
kotipolttoinen konsanaan. Ainoastaan If I'm a Foolin otot 1 ja 2
kärsivät lievästä kohinasta, ja verrattuna levyn muihin loistavilta
soundaaviin biiseihin Only the Strong Surviven otot kuulostavat
hieman tuhnuisilta. Mistään vakavasta ei tosin ole kysymys.
Levyllä on myös outoja feidauksia, joilla joskus keskeytetään lupaavasti
alkanut biisi harmittavasti. Nämäkään eivät onnistu pilaamaan levyltä
välittyvää hyvää tunnelmaa. Cd on monotallennus, jota en edes huomannut,
ennen kuin luin kyseisen faktan mukana seuranneen kirjasen viimeiseltä
sivulta.
Kyseinen 11-sivuinen levyn kylkiäisenä tuleva kirjanen tarjoaa
ihmeteltäväksemme pari hyvää never before seen -kuvaa. Mielenkiintoisin
niistä löytyy sivulta 8, jossa Vernon ja Elvis (ehkä n. 10 v.) poseeraavat
valokuvauskopissa. Isän ylpeyden, myöhemmin tavaramerkiksi muodostunut tuttu
viisto hymy nähdään jo näin varhaisessa otoksessa.
Finding The Way Home on hankkimisen arvoinen julkaisu. Se on mitä
mainioin kytkykauppa BMG:n Suspicious Minds -tupla-cd:n kanssa – ja
jos vielä ennestään omistat Crown Jewels -bootsin, on hallussasi
todellinen American trilogy. Unohtaa ei tietenkään sovi
There's Always Me -bootsisarjan osia 2 ja 3. joilla myös kuullaan
näiden sessioiden tuotoksia.
Levyn hankintaa saattaa vaikeuttaa se tosiasia, josta jo juttuni alussa
vihjaisin, että isoveli valvoo Keski-Euroopan bootsi-dealereiden toimintaa,
mistä syystä toiminta on erittäin varovaista. Uskoisin kuitenkin, että
kääntämällä muutaman kiven ja kannon se lopulta löytää tiensä kotiin. Vaiva
ja rahanmeno palkitaan – jos ei ruhtinaallisesti, niin vähintäänkin
kuninkaallisesti.
Kun BMG kesällä 1999 lanseerasi FTD-levymerkin, niin Elviksen levy-yhtiön alkuperäinen tarkoitus oli saattaa näitä "keräilylevymerkin" julkaisuja tarjolle ainoastaan fan clubien kautta. Hyvin pian kävi kuitenkin selväksi, että muutkin tahot, kuten postimyyntiä harjoittaneet levykaupat ja jopa kivijalkaliikkeet saivat näitä bootlegien kitkemiseen tarkoitettuja levyjä myyntiin. Toki näin tavoitettiin entistä. suurempi ostajakunta.
VastaaPoista