Elokuvan nimikappale on Leiber/Stoller -klassikko. New Orleansin ilmapiirin hyvin istuva, eräänlainen Johnny B. Goode -pastissi, on sekä kitaristi Scotty Mooren että Elviksen näytös. Hienosti, vaativassa alarekisterissä laulettu, sinne tänne poukkoilevan rytmin ja sävelkorkeuksien ristiaallokossa seilaava esitys puskee eteenpäin kuin höyrylaiva Mississippi joella.
Elvis tekee kohtauksessa myös mahdottomasta mahdollisen: hän soittaa Gibson J-200 mallin akustisella kitaralla sähköisen soolon! No, se on tietenkin vain elokuvan taikaa, sillä oikeasti skittasoolon pikkaa Scotty Moore omalla Blonde Super 400 CE Gibsonillaan. Mutta Scotty soittaa myös akustisen kitaran soolon. Nimittäin, kun sooloa kuvattiin lähikuvaa varten, Scotty puki päälleen Elviksen paidan ja soitti sen kameralle, ja tuo otos upotettiin Elviksen esityksen sisään.
King Creole ei nähnyt singlejulkaisua Yhdysvalloissa, mutta Briteissä se julkaistiin nelivitosena, ja nousi siellä listoilla aina kakkossijalle asti. |
"Elokuvan niminumero King Creole aiheutti ongelmia, kun sitä yritettiin ensimmäisen kerran tammikuun 15. päivä. Kun sitä yritettiin uudelleen reilu viikko myöhemmin, sovitus yksinkertaistui ja kappale lähti lentoon. Elviksen suoritus on loistava. Hän laulaa säkeet alarekisterissä ja purskahtaa sitten henkiin säkeen viimeisellä rivillä ja sama toistuu jokaisessa säkeistössä. Puhaltimet jäävät tässä taka-alalle, jolloin Elvis ottaa kappaleen täydelliseen hallintaansa, ja taas huomaamme kuinka paljon hän on kehittynyt – kappaleen kiihkeästä tahdista huolimatta jokainen sana voidaan kuulla ja ymmärtää, mikä on kaukana, vain vuotta aiemmasta Got a Lot of Livin' To Do -tulkinnasta, vaikkakin on vaikea ymmärtää, miksi King Creole'ssa lauletaan "hyytelörullista" ja "sianlihasta". Mutta vähät siitä ja Crawfishista, soundtrack-albumi saa kenen tahansa nälkäiseksi!" – Shane Brown, Reconsider Baby – Elvis Presley: A Listener's Guide
King Creole ei saanut omaa singlejulkaisua Yhdysvalloissa. Briteissä se julkaistiin nelivitosella, joka nousi listakakkoseksi. Jenkit sen sijaan päättivät julkaista singlenä leffan rajuimman rokkirutistuksen Hard Headed Woman, jota ei edes nähdä elokuvassa. Esitys leikattiin pois, koska ilmeisesti se oli vanhoilliselle ohjaajalle Michael Curtizille ja muille leffan tuotannon kalkkiksille jo vähän liian hurjaa menoa.
Hard Headed Woman valloitti jenkkilässä siitäkin huolimatta listan kärkipaikan.
Itse asiassa biisistä kuullaan ja nähdään hyvin lyhyt pätkä ennen King Creole -esitystä, juuri kun Mimi Fisher (Jan Shepard) on astumassa sisään yökerhoon. Kohtaus näkyy videolla.
King Creole | Radio Recorders, Hollywood | 23.1.1958