C'mon Everybody | 1963


Amerikkalainen lauluntekjä Joy Byers (17.5.1934–10.5.2017) kirjoitti Elvikselle kaikkiaan 16 biisiä. Tunnetuimpana niistä It Hurts Me (lue blogi). Lähes kaikki laulut tehtailtiin Elviksen elokuviin, parhaimpina esimerkkinä sellaiset kuten Let Yourself Go (Speedway, 1968), Please Don't Stop Loving Me (Frankie and Johnny, 1966), So Close, Yet So Far (Harum Scarum, 1965) ja Stop Look and Listen (Spinout, 1966).

Elviksen lisäksi Byers teki lauluja muun muassa sellaisille artisteille kuten Brenda Lee, Connie Francis, Eddy Arnold ja Timi Yuron vuoden 1962 hitin What's A Matter Baby.

Joy Byers on kertonut kirjassa Elvis Presley – Writing for the King – The Stories of the Songwriters  (Ken Sharp, 2006) uransa alusta seuraavaa:

Aviomieheni Bob Johnston ja minä tulimme Nashvilleen ensimmäisen kerran vuonna 1960. Avioiduin vuonna 1958. Pääsin koulusta aikaisin ja menin North Texas State Universityyn, joka on yksi etelän parhaista musiikkikouluista. Olen opiskellut teatteria. Minulla ei ollut suuria tavoitteita – olin toivonut voivani opettaa teatteria. 

Tiesin ehkä vain neljä sointua, mutta tuohon aikaan pystyi kirjoittamaan hyviä kappaleita neljällä soinnulla (nauraa). Kirjoittelin lauluja yliopistossa ja leikittelin niiden kanssa. Ajattelin, että laulujen kirjoittaminen toimeentuloa varten auttaisi miestäni. Vanha kunnon Bob auttoi minua Presley-laulujen kanssa hieman. Hän tiesi enemmän kuin kolme sointua (nauraa). 

Mieheni allekirjoitti minut musiikkikustantamo Hill & Rangen palvelukseen ja hän itse toimi Columbian A&R-miehenä. Olimme kirjoittaneet yhdessä. Hän palkkasi minut myös laulamaan Jordanairesin kanssa. Miehelläni on demot Elviksen äänittämistä kappaleista jossain, ja niistä käy ilmi, että nuo levyt on kopioitu suoraan hänen demoistaan.

Bob työskenteli kaikkien kanssa Bob Dylanista Byrdsiin ja Johnny Cashiin. Kuten sanoin, hän tuotti kaikki demoni Presleyn kappaleille, hän lauloi demot ja käytti niissä Presleyn muusikoita ja Jordanaireja. 

Demojen laatu vastasi mastereita. Uskon, että se oli yksi syy siihen, miksi Elvis levytti niin paljon kappaleitani. Ne kuulostivat sellaisilta, joita hän voisi vain kopioida. Jollain tapaa luulen, että nuo demot ovat jopa parempia kuin jotkin Elviksen tallenteet kappaleistani.

Mieheni teki kaikki jalkatyöt puolestani. Hän tapasi ihmisiä, itse tunsin Aberbachit ja hän piti meteliä kappaleistani. Naiset olivat kuin mustia miehiä etelässä, valkoisen miehen piti puhua puolestasi (nauraa)."

Joy Beyrs, 1958.

Myös C'mon Everybody on Byersin käsialaa. Biisi esitetään lennokkaan tanssinumeron siivittämänä elokuvassa Viva Las Vegas (1964). Elvis näyttelee tässä yhdessä hänen menestyneimmässä rainassaan laulavaa kilpa-autoilijaa, joka kohtaa Las Vegasissa punatukkaisen tytön (Ann-Margret), joka saa rallikuskin moottorin viheltämään. Näin kävi Elvikselle myös tosielämässä. Ann-Margret ei jäänyt pelkäksi kesäkissaksi, vaan heidän välilleen kehkeytyi pitkäkestoinen romanssi.

Ann-Margretin ja Elviksen tanssiesitys välittää ehkä jotain heidän yhteisestä kemiastaan. Musiikkikohtaukset ovat elokuvassa lähes kauttaaltaan tyylikkäitä ja huolella toteutettuja. Itse asiassa Elvis-elokuvien yhdet näyttävimmistä musiikkiesitysten produktioista ja koreografioista nähdään Viva Las Vegasissa.

C’mon Everybody ei ole se kuuluisa Eddie Cochran -kappale (vuonna 1963 oli ilmeisesti pulaa uusista kappaleiden nimistä), vaan melko laimea rock 'n' roll -numero. Elvis yrittää lisätä siihen jännitystä, mutta kaikki on melko velttoa. Se toimii hieman paremmin itse elokuvassa, vaikka sovitus on aivan liian ohut – ja kuten What'd I Say -kohtauksessa, suurin osa huomiosta ei kiinnity kappaleeseen, vaan ihmettelemiseen, miksi Ann-Margret ei pystynyt tanssimaan, ellei hänen suunsa ollut auki. Simon Says -tyyliset sanoitukset tuskin saavat ihmisiä napsauttamaan sormiaan, viheltämään kappaleita ja liikuttamaan päätään. Kyseessä ei ole Elviksen ärtsyin rock'n'roll-numero. – Shane Brown, Reconsider Baby – Elvis Presley: A Listener's Guide (2014)

Joy Byers:

"Muistan, että sain käsikirjoituksen Viva Las Vegasiin. Eversti Parker ei halunnut, että Elviksellä on enää mitään tekemistä Ann Margretin kanssa, koska tämä vei häneltä osan huomiosta. Tytöt, joiden kanssa hän teki elokuvia, eivät koskaan olleet suuria tähtiä, eivätkä liikkuneet samassa sarjassa Ann-Margretin kanssa. He olivat hyviä näyttelijöitä, mutta Ann-Margret oli ainutlaatuinen lahjakkuus. 

Minusta Elviksen työ Ann-Margretin kanssa oli parasta mitä he tekivät. Ann oli liian hyvä. Hän varasti huomion. 

Olin rakastunut musikaaleihin. C'mon Everybody'n kirjoittaminen oli vain hauskanpitoa. Kun kirjoitin kappaletta, ajattelin Danny Kayen kappaletta Balling The Jack. C'mon Everybody oli nopeatempoinen, hyvän meiningin tanssiva kappale. Se oli kirjoitettu tanssikohtaukseen, joten sanat määrittelivät sen: "Kaikki mukaan!" ja tehkää mitä? Tanssikaa! En voi kuvitella kenenkään muun laulavan sitä kappaletta, koska tanssiliikkeet perustuivat muutenkin siihen, miten Elvis liikkui.

Olin niin innoissani, kun Elvis levytti C'mon Everybodyn ja kaikki muut kappaleeni. Voi Luoja, yesh! (nauraa) Se oli vain uskomatonta! En voi kuvailla kuinka hauskaa musiikkibisnes oli ennen.

C'mon Everybody julkaistiin ensimmäisen kerran Viva Las Vegas -elokuvan EP:llä toukokuussa 1964 ja LP-levyllä se kuultiin heinäkuussa 1971 julkaistulla samannimisellä leffabiisjä sisältävällä RCA:n Camden-levymerkin halpiskokoelmalla.

Luulen, että Elvis paransi kaikkea, mitä hän lauloi, eikö niin? Pidän hänen varhaisista jutuistaan, pidin hänen Memphisin matskuistaan enemmän kuin Hollywoodin, mutta hei, meidän kaikkien on maksettava laskut. 

Mitä tulee elokuvien soundtrackeihin, luulen, että Elvis tiesi, mitkä kappaleet olivat hyviä ja mitkä kappaleet eivät olleet. Hän teki mitä Tom (Parker) ja julkaisijat käskivät häntä tekemään. Mutta hänellä varmasti oli veto-oikeus olla levyttämättä kappaletta, jos hän ei pitänyt siitä.

Sen mitä ymmärrän, hän halusi näyttelijäksi ja että hän voisi välillä laulaakin leffoissa, mutta hän ei odottanut kaikkien elokuviensa olevan kevyitä musikaaleja. Mutta heillä oli tietty kaava ja he kaikki tekivät rahaa.

Suosikkikappaleeni kaikista Elviksen kappaleista on C'mon Everybody, koska se on onnellinen kappale ja on hauska seurata hänen esitystään elokuvassa. Se osoittautui paremmaksi tanssinumeroksi elokuvassa, mitä se oli paperilla. Ja se kaikki johtui hänen hengestään ja energiastaan, mitä hän toi esitykseen. 

Rakastan katsoa häntä ja Ann-Margretia tanssimassa yhdessä. Se on jännittävää. Olin imarreltu, kun minulle kerrottiin, että tanssikohtaus säilöttäisiin aikakapseliin esimerkkinä siitä, mitä kaikkea Maassa tehtiin tuolloin.

On jännittävää kun Elvis on levyttänyt joukon kappaleitasi. Voitko kuvitella olevasi niin onnekas? Olin 50-luvun kotiäiti, joka kuului alempaan keskiluokkaan ja seuraava asia, minkä tiedät on, että kirjoitat kappaleita Elvis Presleylle? (nauraa) Olin innoissani, vain innoissani." 

C'mon Everybody | Radio Recorders, Hollywood | 9.7.1963

Pasi Välimäki

Olen Elvis-harrastaja jo vuodesta 1977 lähtien. ElvisMesta-blogin (elvismesta.blogspot.com) tarkoituksena on jakaa omaa vuosien varrella kertynyttä tietämystä Elvis Presleystä. Lisäksi medioissa näkee artistiin liittyen usein väärää tietoa, asiavirheitä ja turhia uskomuksia, joihin sivut pyrkivät omalta osaltaan tuomaan oikaisua ja samalla toimimaan lähdeaineistona kaikenlaiseen julkaisutoimintaan. Tietenkin tarkoitus on myös tarjota mielenkiintoista sisältöä faneille ja muille asiasta kiinnostuneille. MusaMesta-blogi (musamesta.blogspot.com) on perustettu alustaksi kaikenlaiseen musiikkiin liittyvään häröilyyn. Fokus on konserttimuisteluissa, netistä bongatuissa videoissa/biiseissä ja artistidiggailussa. Olen kuitenkin antanut itselleni täyden vapauden toimia, kunhan se vain jotenkin liittyy musiikkiin – elämän pituiseen intohimooni.

Lähetä kommentti

Kiitos palautteestasi!

Uudempi Vanhempi

نموذج الاتصال