Beyond The Bend | 1962


Beyond The Bend, elokuvasta It Happenend At The Worlds Fair (Sydän tarjolla, 1963) edustaa takuuvarmaa mukavanmielen musaosastoa. Elvis esittää leffassa lentäjäpoikaa, joka kaksitasollaan vesakkomyrkyttää peltoja, käy Seattlen maailmannäyttelyssä ja siinä sivussa tietenkin tappelee ja vikittelee tyttöjä.  

Laulu kuullaan alkutekstien aikana, ja on tuttu tarina siitä kuinka ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Tekijäkolmikosta Fred Wise, Ben Weisman ja Dolores Fuller (10.3.1923–9.5.2011), jälkimmäinen omasi varsin mielenkiintoisen historian. Hän ei ollutkaan ihan kuka tahansa pöytälaatikkorunoilija. Dolores Fuller oli lauluntekijän lisäksi myös näyttelijä, malli, tanssija ja pikkubudjeteilla elokuvia tehneen kulttiohjaaja Ed Woodin tyttöystävä.

Siinä roolissa hän oli myös Woodin vähintäänkin erikoisessa transuleffassa Glen or Glenda (1953), jota on sanottu yhdeksi maailman huonoimmista elokuvista. Lisäksi hän esiintyi Woodin leffoissa Jail Bait (1954) ja Bride of the Monster (1955) sekä muutamissa muissa elokuvissa että tv:ssä. Sarah Jessica Parker näytteli Fulleria Tim Burtonin ohjaamassa elämäkertaelokuvassa Ed Wood (1994). 

Dolores Fuller päätyi lopulta tekemään Elvikselle tusinan verran leffabiisejä. Hänen katalogistaan löytyvät muun muassa sellaisia ralleja, kuten Rock-A-Hula Baby (Blue Hawaii, 1961), I Got Lucky (Kid Galahad, 1962) ja Big Love Big Heartache (Roustabout, 1964). Lue myös ElvisMestan blogi Rock-A-Hula Baby | 1961

Dolores Fuller yhdessä Ed Woodin kanssa, elokuvassa Glen or Glenda (1953).

Doloresin ensitapaaminen Elviksen kanssa oli kuin suoraan komedian käsikirjoituksesta:

"Kun tapasin Elviksen ensimmäisen kerran olimme menossa hissillä ylös Hill & Range -musiikkikustantamon toimistolle. Kun saavuimme reseptionistin tiskille, hän ei edes vaivautunut katsomaan meitä. Elvis sanoi: 'Haluaisin tavata Freddy Bienstockin.' Nainen tiskin takana ei edelleenkään vilkaissut meitä, hän sanoi vain: 'Onko teillä sovittu aika?' Elvis sanoi: 'Ei ole, ma'am.' Hän sanoi: 'Well, mikä on nimesi?' Ja Elvis sanoi: 'Elvis Presley.' Ja samalla kun hän huomasi, että kyseessä oli Elvis, hän pudotti puhelimen kädestään ja friikahti pahan päiväisesti! 'Voi hyvä jumala, se on Elvis!' Hän päästi meidät välittömästi sisään (naurua)."

Dolores jatkaa: "Meistä tuli Elviksen kanssa hyviä ystäviä.  Hän kutsui minut kuvauspaikalle ja monta kertaa söimme lounasta paikanpäällä. Puhuimme lauluista. Kun jotakin lauluani kuvattiin, kuten Beyond The Bend, elokuvassa It Happened At The World's Fair, hän kutsui minut paikalle katsomaan sitä. Elvis saattoi tulla istumaan viereeni kun he kuuntelivat kappaletta kuvauksissa. Kaikkien niiden kauniiden tyttöjen joukosta, jotka olivat kuvauksissa, hän valitsi minut. Olin todella otettu. Epäilemättä Elvis ei olisi pitänyt minusta, jos hän ei olisi pitänyt lauluistani. Kerran hän kutsui minut illalliselle asunnolleen, mutta minulla oli jo sovittuna treffit toisen miehen kanssa, ja hän vastusti lähtemistäni (naurua). Minua on aina kaduttanut se, että en mennyt."

Jos Elvis olikin myötämielinen naislaulunkirjoittajia kohtaan, niin hänen managerinsa Eversti Parker oli toista maata. Dolores Fuller:

"Eversti Parker ei halunnut naisia tiimiin. Hän oli hyvin ennakkoluuloinen naisia kohtaan. Minun oli todella todistettava kykyni. Hän vain oli sitä mieltä, että naiset eivät pysty kirjoittamaan Elvis Presley -lauluja. Mutta minun puoltani piti tuottaja Hal Wallis ja se auttoi minua saamaan 12 omaa lauluani Elviksen levytettäväksi. Joskus studiolla juttelin Everstin kanssa, mutta en ikinä tuntenut oloani mukavaksi hänen seurassaan. Ikään kuin minussa olisi ollut jotain vikaa kun olin nainen."

Elokuvan It Happened At The World's Fairin kippari kavereineen kuvaustauolla, syyskuussa 1962.

Dolores käytti näyttelijäkokemustaan hyväksi kappaleiden syntyprosessissa:

"Elvis-elokuvien kappaleiden kirjoittamisessa ensimmäinen vaihe oli se, kun sain käsikirjoituksen. Näyttelen kohtauksen, asetun rooliin ja alan laulaa riimejä, sellaisia, mitä hahmon mielestäni pitäisi tehdä. Kuulen laulun päässäni ja keksin sanat samalla kun esitän kohtausta. Niin sanoitukseni syntyivät. Näyttelijätaustani ja satojen lukemieni käsikirjoitusten ansiosta pystyin asettumaan hahmoon. Jos elokuvassa oli kohtaus, jossa Elvis liftaisi rahattomana tien varressa ja maanviljelijä noukkisi hänet mukaansa ja sanoisi: 'Hyppää taakse', minä itse asiassa tekisin samoin. (Lausuu Beyond The Bendin sanoituksia), 'Pocketful of nothing, nothing I can spend, but the grass is gonna be greener beyond the bend.'

Beyond The Bend on suosikkini kaikista Elvikselle kirjoittamistani kappaleista. Se laulu välittää hyviä ajatuksia. (Lausuu sanoja) 'Beyond the bend there's gonna be a whole new life ahead for me.' Siinä on toivoa ja siinä on onnellisuutta. 

He muuttivat leffan avauskohtauksen. Sen sijaan, että Elvis olisi alussa liftannut maailmannäyttelyyn, hänet nähdäänkin lentämässä kaksitasoa. Minun alkuperäinen sanoitus meni: "wheels sing a happy song." Siinä ei voinut olla renkaita, kun kohtauksessa lennetään, joten muutin sanan "wheels" kohtaukseen istuvammaksi: "breeze sing a happy song." Sillä pelastin lauluni elokuvaan. 

Ja oli lähellä, että laulua ei edes levytetty. Elvis oli Radio Recordersin studiolla Hollywoodissa äänittämässä leffan biisejä. Sessiot sujuivat hitaasti. He pitivät myöhäisen lounastauon, eivätkä olisi koskaan päässeet Beyond The Bendiin asti, jos he olisivat työskennelleet samaa tahtia kuin päivän ensimmäisellä puoliskolla. Mutta he ehtivät tekemään sen."

Beyond The Bend | Radio Recorders, Hollywood | 22.9.1962

Pasi Välimäki

Olen Elvis-harrastaja jo vuodesta 1977 lähtien. ElvisMesta-blogin (elvismesta.blogspot.com) tarkoituksena on jakaa omaa vuosien varrella kertynyttä tietämystä Elvis Presleystä. Lisäksi medioissa näkee artistiin liittyen usein väärää tietoa, asiavirheitä ja turhia uskomuksia, joihin sivut pyrkivät omalta osaltaan tuomaan oikaisua ja samalla toimimaan lähdeaineistona kaikenlaiseen julkaisutoimintaan. Tietenkin tarkoitus on myös tarjota mielenkiintoista sisältöä faneille ja muille asiasta kiinnostuneille. MusaMesta-blogi (musamesta.blogspot.com) on perustettu alustaksi kaikenlaiseen musiikkiin liittyvään häröilyyn. Fokus on konserttimuisteluissa, netistä bongatuissa videoissa/biiseissä ja artistidiggailussa. Olen kuitenkin antanut itselleni täyden vapauden toimia, kunhan se vain jotenkin liittyy musiikkiin – elämän pituiseen intohimooni.

Lähetä kommentti

Kiitos palautteestasi!

Uudempi Vanhempi

نموذج الاتصال