Ranskalaista alkuperää oleva laulu Parce que je t'aime, mon enfant (Jean-Pierre Bourtayre/Claude François) kuuluu Elvis Presleyn 1970-luvulla levytettyyn runsaslukuiseen omaelämäkerralliseen sarjaan ja on myös hänen suurimpia hittejä kyseisellä vuosikymmenellä.
Sentimentaalisessa laulussa isä kertoo nukkuvalle lapselleen elämän karuja realiteetteja. Parisuhteen demonit niputtava pakahduttava balladi oli "tosi-tv:tä" Elviksen sen hetkisestä henkilökohtaisesta elämästä. Juuri virallistettu ero Priscilla-vaimosta oli kova isku. Sitä puitiin lauluissa koko artistin loppu-ura. Rivien välistä ei tarvitse lukea. Sanoitus on jälkikirjoitus rakkaalle tyttärelle, Lisa Marielle.
For your mother and me
Love has finally died
This is no happy
home
But God knows how I've tried
Wikipedia: "Laulu lauletaan ensimmäisessä persoonassa isän näkökulmasta pienelle pojalleen olettaen, että lapsi nukkuu eikä kuule, mitä isä yrittää hänelle kertoa. Isä kertoo pojalleen totuuden lapsen vanhempien vaikeasta suhteesta, ja sen, että isältä jää jäljelle vain rakkaus poikaansa. Sen sijaan, että isä uhkaisi menettää sen tuskallisen avioeron kautta, hän tekee päätöksen jäädä rakkaudettomaan avioliittoon lapsensa vuoksi."
My Boy on niin ahdistava, että Stephen King voisi kirjoittaa siitä kirjan. – John Aizlewood, Q Magazine
Näyttelijä Richard Harris esitti kappaleen Radio Luxembourgin sponsoroimassa kilpailussa vuonna 1971, ja hän levytti siitä myös ensimmäisen englanninkielisen version, joka julkaistiin singlenä myöhemmin samana vuonna. Se nousi Billboardin Top 200 -listalla korkeimmillaan sijalle 41.
Mutta ensimmäisenä kappaleen oli jo edellisenä vuonna levyttänyt suosittu ranskalainen laulaja ja sen toinen säveltäjä Claude Françcois. Hän syntyi Ismaïliassa, Egyptissä, vuonna 1939, ja muutti Ranskaan vuonna 1957. Françcois teki ensimmäisen levytyksensä vuonna 1961 nimellä Koko, ja hitaan alun jälkeen hänestä tuli valtava tähti Ranskassa esiintyen kuuluisassa Olympiassa ensimmäisen kerran vuonna 1964. Hänen menestys jatkui edelleen 1970-luvulla, mutta päättyi äkillisesti, kun hän kuoli sähköiskun seurauksena kylvyssä, maaliskuussa 1978.
Briteissä Presleyn versio My Boy'sta oli top ten -hitti, nousten siellä listasijalle 5. Engelsmannit jopa tuottivat kappaleesta musiikkivideon, jossa tosin ei nähdä Elvistä, mutta se varmasti ryyditti omalta osaltaan listamenestystä. Video nähtiin suositussa Top of the Pops -ohjelmassa (kts. video yläpuolelta).
Single menestyi kansainvälisesti varsin hyvin: Irlanti #4, Belgia #5, Hollanti #9, Australia #10, Uusi-Seelanti #12 ja Kanada #27 (Canada RPM Adult Contemporary #1).
My Boy on niitä harvoja Elviksen katalogista löytyviä biisejä, jotka esitettiin livenä ennen kuin ne äänitettiin studiossa. Kappaleen ensiesitys tapahtui Las Vegasin avausshow'ssa 6. elokuuta 1973. Studiotaltiointi löytyy saman vuoden joulukuulta. Paikkana Memphisin Stax Studios.
Videon huonolaatuinen tallennus on keskeytyneeltä Vegas-sesongilta, 18. elokuuta 1975. Elvis kirjattiin sairaalahoitoon vain kolmen päivän ja viiden show'n jälkeen. Siitä huolimatta, lyhyeksi jäänyt sesonki oli musiikillisesti täysipainoinen ja artisti hyvässä vedossa. Teatraalinen My Boy istui konserttilavalle täydellisesti ja on tulkintana uljas (kts. video alapuolelta).
Shane Brown, kirjassaan Reconsider Baby – Elvis Presley: A Listener's Guide on kuvaillut kappaletta seuraavasti:
"My Boy on melko melodramaattinen, ja se on kappale, jonka Elvis oli laulanut konsertissa elokuussa 1973 Las Vegasissa – yksi harvoista kappaleista, jotka hän esitti livenä lavalla ennen äänittämistä studiossa. Monien mielestä tämä on klassinen esimerkki kaikesta, mikä oli vialla Elviksessä 1970-luvulla, ja silti se oli merkittävä hitti useassa maassa Yhdysvaltojen ulkopuolella.
Kyllä, sanat ovat liian dramaattisia, mutta niin ovat myös You Gave Me a Mountain -kappaleen sanat, jotka olisivat voineet tarjota tarinan tynkää päivittäisille saippuaoopperoille vuosiksi. My Boyn ongelma piilee yhtä paljon liioitelluissa ja juustomaisissa dubatuissa jousissa ja (etenkin) puhaltimissa yhtä paljon kuin Elviksen esityksessäkin. Tykkäsit tästä tai et, on vaikea kuvitella tapaa, jolla Elviksen suoritusta olisi voitu parantaa."
My Boyn englantilaiset sanat kirjoittanut (yhdessä Bill Martinin kanssa) ja sovituksen tehnyt Philip Coulter (s. 19. helmikuuta 1942) on irlantilainen pitkän linjan muusikko, lauluntekijä ja levytuottaja Derrystä, Pohjois-Irlannista. Coultier on työskennellyt sellaisten nimien kanssa, kuten Cliff Richard, Waylon Jennings, Van Morrison ja Sinead O'Connor. Hänen tunnetuimpia kirjoittamiansa kappaleita on Euroviisuvoittaja vuodelta 1967, Sandie Shawn esittämä, Puppet On A String (ei sama kuin Elviksellä).
Ken Sharpin kirjassa Elvis Presley – Writing for the King – The Stories Of The Songwriters, hän on taustoittanut biisiä seuraavasti:
Hittilevy Elvis Presleyn kanssa on luultavasti ammatillisista saavuksistani se, josta olen ylpein. On mielenkiintoista, että My Boy ei ollut kirjoitettu Elvikselle, enkä koskaan olisi voinut kuvitellakaan, että hän levyttäisi mitään kappaleistani. Se tuntui mahdottomalta unelmalta.
Itse asiassa kappale kirjoitettiin albumille, jonka tuotin Richard Harrisille. Hän oli saavuttanut valtavan menestyksen upealla MacArthur Park -levytyksellään ja palannut sitten elokuvien tekoon. Taivuttelin hänet palaamaan studioon tekemään uuden levyn.
Albumiprojekti Richard Harrisin kanssa oli muotoutumassa konseptialbumiksi, joka oli erittäin suosittua 1970-luvulla, ja joka kertoo tarinan parisuhteesta, avioliittoon, lapseen, koettelemuksiin ja mahdolliseen kriisiin.
Alkuperäinen idea My Boylle tuli upealta ranskalaiselta laulajalta/lauluntekijältä Claude Françcoiselta, joka oli ystäväni. Sen alkuperäinen nimi oli Parce que je t'aime, mon enfant (Koska minä rakastan sinua, lapseni). Claude on muuten myös kirjoittanut Comme d'Habitude'n, josta Paul Ankan sanoituksella, siitä tuli My Way.
Claude Françcois'in sävellykseen mahdollisimman vähän nojaten, loin otsikon ja sanoituksen, jotka edistäisivät tarinaamme ja orkestraatiota, joka sopisi dramaattiseen kontekstiin. Harrisin albumi, jonka nimi oli myös My Boy, nousi 30 parhaan albumin joukkoon Yhdysvalloissa. Tämä johti siihen, että kiertelin siellä hänen musiikillisena johtajanaan muutaman kuukauden ajan, jonka aikana kappaletta soitettiin paljon, ja jälleen kerran Richard palasi tekemään elokuvia.
|
| Philip Coulter. |
Yhtäkkiä, ehkä 18 kuukautta myöhemmin, sain aikaisin aamulla puhelun ystävältäni Albert Hammondilta, loistavalta lauluntekijältä. Hän oli niin innoissaan kertoessaan minulle, että hän oli Las Vegasissa ja oli juuri käynyt showssa, jossa esiintyi Elvis, ja että HÄN LAULOI MINUN KAPPALETTANI!
Siitä aloin aavistella jotain. Pitää muistaa, että kesti kuukausia, ennen kuin hän ehti äänittää sen, ja vielä kauemmin ennen kuin se julkaistiin. Kappale julkaistiin ensin albumilla, ja DJ:t Isossa-Britanniassa valitsivat sen kuukauden biisiksi, mikä johti levy-yhtiön päätökseen julkaista se singlenä. Olin imarreltu, kun Presleyn versiossa suurin osa sovituksestani oli säilytetty ennallaan. Jopa siitä puhuminen jännittää minua nyt. Onnellisia päiviä!
Minulta kysytään usein, kummasta versiosta pidän enemmän. Ammattimaisesti pidän Presleyn versiota parempana sen voimallisuuden ja kaupallisen potentiaalin vuoksi. Henkilökohtaisesti pidän kuitenkin enemmän Richard Harrisin versiosta. En vain siksi, että ohjasin häntä jokaisen rivin kohdalla studiossa, vaan myös siksi, että näyttelijällä oli kyky saada kappale hengittämään.
Mikä juuri tässä kappaleessa vetosi Elvikseen enemmän kuin niissä sadoissa, jotka hänelle oli lähetetty? Kuka tietää? Haluan ajatella, että se oli yhdistelmä suurta lyyristä melodiaa, huimaa chorusta ja tarinaa, johon hän voisi isänä samaistua. Valitettavasti en koskaan päässyt kysymään häneltä.
Elvis kohosi populaarimusiikin taivaalle kolossimaisesti aivan liian lyhyen, mutta hyvin edistyksellisen ajan. Minulle hän käänsi käsityksen populaarimusiikista ympäri, söpöstä seksikkääksi, turvallisesta jännittäväksi. Mikä hänessä sitten edelleen vetoaa? Hänen uskomaton äänensä, hänen inspiroivat esitykset, hänen mysteerinsä, hänen karismansa ja hänen erehtymätön taitonsa poimia mahtavia kappaleita!"
My Boy | Stax Studios, Memphis, Tennessee | 13.12.1973

