Alanin elinikäinen ystävä ja lauluntekijäkumppani Ken Howard ilmoitti
uutisen Mirrorille kunnianosoituksena: "Olen tuntenut Alanin siitä
lähtien, kun olimme seitsemänvuotiaita koulukavereita, University College
Schoolissa Hampsteadissa. Olimme heti hyviä ystäviä ja pysyimme sellaisina
tähän päivään asti. Laulunkirjoituskumppanuus tuotti aina iloa meille
molemmille ja auttoi meitä tavoittamaan monia ihmisiä. Ikävöin häntä
erityisesti, ei vain lauluntekijäkollegana, vaan myös suurena ystävänä."
Alan tunnettiin parhaiten siitä, että hän kirjoitti sarjan kansainvälisiä
hittejä 1960- ja 1970-luvuilla yhteistyössä lapsuudenystävänsä Kenin
kanssa. Ne sisälsivät muun muassa Brittien ykköshitit, The
Honeycombsien Have I the Right?
ja Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich'in The Legend of Xanadu. Yhdessä Howardin kanssa hän kirjoitti myös kaksi West End -musikaalia ja
useita tv-teemoja, mukaan lukien teemamusiikin BBC:n pitkäkestoiseen
Agatha Christien Miss Marple -sarjaan.
Alan ja Ken olivat myös ensimmäiset brittiläiset säveltäjät, jotka
kirjoittivat Elvis Presleylle ja olivat kappaleen
I've Lost You takana (Ken Howard salanimellä Steve Barlby),
jonka Elvis esitti myös dokumenttielokuvassa
That's The Way It Is (1970). Toinen Elvikselle kirjoitettu kappale
tehtiin yhteistyössä Geoff Stephensin kanssa, nimeltään
Heart of Rome, joka löytyy albumilta
Love Letters from Elvis (1971).
"Aloimme kirjoittaa yhdessä lauluja koulussa. Elvis Presley oli aina suuri
sankarimme kouluaikanamme – rock n' rollin alku ja kaikkea muuta. Oli unelmien
täyttymys, kun hän levytti kaksi lauluamme", kertoi Ken
Mirrorille.
Kouluajoistaan Ken Howard on kertonut myös seuraavaa: "Vuonna 1956 olin
koulussa (Aiglon College) Sveitsissä ja kuulin
Heartbreak Hotelin radiosta. Se kuulosti täysin erilaiselta kuin mikään
muu ja yritin kaikkialta ostaa kopion ilman menestystä. Soitin äidilleni
Lontooseen ja kysyin, voisiko hän etsiä sen. Luulen, että hän meni Harrodsiin,
josta yllättäen löytyi myös äänilevyjä, ja hän lähetti sen minulle. Muutaman
päivän olin koulun suosituin poika!"
I've Lost You'n
alkuperäislevytys
löytyy brittiläiseltä Iain Matthews'iltä, hänen ensimmäiseltä
sooloalbumiltaan Matthews' Southern Comfort (1969).
Alan Blaikley: "Osan hittikatalogistamme osti Carlin Musicin
Freddy Bienstock, joka oli myös Elviksen kustantaja ja epävirallinen
A&R-mies. Vuonna 1970 Freddy kysyi, olisiko meillä sopivaa materiaalia
Elvikselle. Matthews Southern Comfortille kirjoittamiemme kappaleiden
joukossa oli kantrimainen balladi, I've Lost You. Olimme erittäin
tyytyväisiä melodiaan ja sanoitukseen, mutta saatoimme kuvitella ne myös
täysin erilaisessa sovituksellisessa ympäristössä – paljon voimakkaampana ja
tunnepitoisempana. Demosimme sen ja useita muita kappaleita, mukaan lukien
Heart of Rome erityisesti Elvikselle,
Peter Lee Stirlingin (jolla oli useita hittejä Daniel Boonena)
laulamana. Äänitimme ne pienessä studiossa Lontoon East Endissä ja annoimme
nauhan Freddylle."
Alan Blaikley: "Kuukausien kuluessa uutiset muuttuivat yhä jännittävämmiksi.
Ensin kuulimme Freddyltä (Bienstock), että Elvis äänittää
I've Lost You'n. Sitten kuulimme, että sen oli määrä olla singlen
A-puoli, ja myöhemmin se oli määrä sisällyttää albumiin ja elokuvaan,
That's The Way It Is.
Ken Howard: "I've Lost You on laulu hyvästä rakkaudesta, joka muuttuu
huonoksi, kahdesta ihmisestä, jotka käyvät läpi tunteita, mutta tietävät,
että taika on jo kuollut. On mahdotonta määrittää tarkkaa hetkeä, jolloin
tämä muutos tapahtui. Nyt lapsi on kaikki, joka pitää heidät yhdessä."
Singlen A-puoli on aikuista musiikkia aikuiselle yleisölle. Elviksen
tummanpuhuva tulkinta vangitsee kuulijan heti alkunuoteista lähtien.
Hänellä ilmeisesti oli jo tuolloin aavistus, mistä lauloi. Ero
aviovaimosta Priscillasta oli konkretiaa kaksi vuotta myöhemmin.
Alan Blaikley: "Freddy kertoi meille, että kun Elvis äänitti laulua, hän
itki. Ehkä sillä oli jotain tekemistä hänen henkilökohtaisen elämänsä
kanssa tuolloin."
Elvis löi tuotannossaan aikuisemman vaihteen sisään heti 1970-luvun alussa.
Siinä missä hänen monet aikalaisensa vielä yrittivät rimpuilla vanhojen
hittiensä tai vähintäänkin samantyylisen materiaalin varassa, päätti uuden
tulemisen tehnyt Presley kuulostaa ikäiseltään ja tehdä sen mukaista
musiikkia. Single I've Lost You/The Next Step Is Love ei
Yhdysvalloissa saavuttanut supersuosiota, mutta myi kuitenkin ihan mukavasti
ja ilmoitti samalla kaikille, että hänen kohdallaan ollaan nyt siirrytty eri
aikakauteen.
On harmillista, että tämä erinomainen single on painunut unohduksiin, koska
se on ehdottomasti yksi Elviksen 1970-luvun vahvimmista nelivitosista ja
artistin koko kyseisen vuosikymmenen tyylipuhdas musiikillinen edustaja ja
soihdunkantaja.
Lue myös blogi:
The Next Step Is Love | 1970
Ken Howard: "On vain muutamia laulajia, jotka voidaan tunnistaa heti, kun he
alkavat laulaa. Judy Garland, Edith Piaf, Sinatra...
Elvis saattoi olla kameleonttimainen, hänellä oli kyky uida erilaisten
tunnelmien ja tyylien nahkoihin, mutta silti hän oli aina ainutlaatuinen oma
itsensä."
Alan Blaikley: "Ulkonäöltään Elvis oli salaperäisen androgyyni, mikä
mielestäni selittää hänen ikuisen vetovoimansa molempia sukupuolia kohtaan.
Ja tietenkään hän ei koskaan vanhentunut ("ne, joita jumalat rakastavat,
kuolevat nuorena").
I've Lost You (Alan Blaikley/Ken Howard)
Lying by your side I watch you sleeping
And in your face the sweetness of a child
Murmuring the dreams you won't recapture
Though it will haunt the corners of you mind
I've Lost though you're near me
And your body's still this kind
I've lost you on a journey,
But I can't remember where or when
Who can tell when summer turns to autumn
And who can point the moment love grows cold
Softly without pain the joy is over
Though why it's gone will neither of us know
Oh, I've lost you yes, I've lost you
I can't reach you anymore
We ought to talk it over now
But reason can't stand in for feeling, oh
Six o'clock the baby will be crying
And you will stumble, sleeping to the door
In the chill and solemn gray of morning
We play the parts that we have learned to well
Oh I've lost you, oh, I've lost you
Oh, You won't admit it so
I've lost you on a journey,
But I can't remember where or when no more
Oh, I've lost you yes, I've lost you
I can't reach you anymore
We ought to talk it over now
But reason can't stand in for feeling, oh
Tags
Kätketyt aarteet