Nimittäin tämä Billy Hayes/Jay W. Johnson -kynäily levytettiin
ensimmäisen kerran laulavan cowboyn
Doye O'Dellin
toimesta jo vuonna 1948. Sen jälkeen sitä on versioitu yli 800 kertaa.
Elviksen tulkinta nousee lukuisan joukon keskeltä pinnalle kuin korkki.
Silloin kun Presley oli parhaimmillaan saattoi käydä niin, että signeeraus oli
sen verran painavalla kädellä vedetty, että teokset menivät omiin
nimiin.
Elvis ehdotti kappaleeseen sovituksellisia muutoksia, mitkä toteutettiin
varsin onnistuneesti. Presleyn versio ei muistuta mitään aikaisempaa versiota,
vaan hän todellakin onnistuu lyömään siihen oman leimansa. Ja minkälainen
leima se olikaan. Joulun enkelien on täytynyt olla paikalla tarjoamassa
suojelustaan, koska jokainen osa-alue tuntuu toimivan: bändi, sovitus ja
sopivasti omituinen taustakuoro, jonka kruunaa solistin kieli poskessa vedetty
vokaalinen tyylittely.
Kuten niin usein, Elvis äänitti kappaleen kolmesta säkeistöstä vain kaksi, mutta sillä ei oikeastaan ollut väliä – hänen itsevarma laulunsa soi täydellisessä vuoropuhelussa The Jordanairesin ja Millie Kirkhamin jokaisen fraasin kanssa, ja klassikko oli syntynyt. – Shane Brown, Reconsider Baby – Elvis Presley: A Listener's Guide
Lopputuote on vähän reilu kaksi minuuttia kestävä täydellinen pop-kappale,
joka omasi ajattomuuden ainekset. Ei ihme, että se on jäänyt elämään ja siitä
on tullut vuosittainen joululaulustandardi – joskin se sopii myös
soitettavaksi muulloinkin, koska kyseessä ei ole perinteinen tingeltangeli,
vaan ainoastaan sanoitus viittaa jouluun, jossa siinäkin on yleimaailmallinen
yksinäisyyden teema.
Kappaletta on vaikea luokitella mihinkään genreen. Se on Elvikselle ominainen
sekoitus vähän kaikkea. Siitä löytyy bluesia, kantria, popin tarttuvuutta ja
rock'n'rollin rytmikkyyttä. Elvis on itse komppikitaran varressa, mikä
kuuluukin miksauksessa varsin hyvin. Myöskään Jordanairesit eivät tällä kertaa
tyydy pelkkään taustahymistelyyn.
Wikipedia kuvailee kokonaisuutta seuraavasti:
"Presleyn versio on merkittävä sekä musiikillisesti että kulttuurillisesti
siinä mielessä, että taustalauluryhmä Jordanaires (ja etenkin sopraano, jota
laulaa Millie Kirkham) korvaa monia duuri- ja molliterssejä
neutraaleilla ja septimiaalisilla mollitersseillä. Sen lisäksi, että ne
vaikuttavat kappaleen yleiseen sävyyn, syntyvät 'siniset nuotit' muodostavat
musiikillisen sanaleikin, joka tarjoilee 'sisäpiirivitsiä' harjaantuneille
korville."
Ja jos joku tuosta jotain ymmärsi, niin hyvä.
Vuonna 2020 julkaisi Elviksen virallinen YoutTube-kanava alkuperäisen vuoden
1957 studiolevytyksen animoidun videon kera.
Elvis levytti kappaleen Hollywoodin Radio Recorders Studiolla syyskuussa 1957
osaksi saman vuoden lokakuussa julkaistua
Elvis' Christmas Albumia. Vaikka Elvis oli jouluihminen, hän ei
kuitenkaan itse koskaan ollut kovin hanakka tarttumaan joululauluihin, kuten
ei ollut tuona syyskuisena iltapäivänäkään. Elvis oli ennemmän kiinnostunut
työskentelemään Jailhouse Rock -elokuvabiisin
Treat Me Nice'n parissa, johon hän halusi sinkkujulkaisua varten uuden
tanakamman sovituksen aiemmin äänitetyn heppoisan leffaversion tilalle.
Mutta sessioiden ensimmäinen joululaulu Blue Christmas sytytti hänet
siinä määrin, että loputkin joulualbumia varten suunnitellut kappaleet saivat
inspiroituneen käsittelyn – tai no, vähintäänkin, koska albumista on tätä
nykyä muodostunut klassikko ja vuosien varrella siitä tehdyt uusintapainokset
ovat kilisyttäneet kassakoneita siihen malliin, että se ei vain ole Elviksen
myydyin levy, vaan se on myös maailman kaikkien aikojen myydyin joululevy.
Kannatti siis vähän yrittää.
Ernst Jorgensen, kirjassaan
Elvis Presley – A Life In Music – The Complete Recording Sessions
(1998):
"Käännyttäessä useiden artistien aiemmin levyttämän
Blue Christmasin pariin, he totesivat kappaleen täydelliseksi Elviksen
hitaaseen ja seksikkääseen, rock-up-lähestymistapaan, joka muistutti hyvin
paljon One Night
-kappaletta. Kun Elvis sai Millien esittämään sanattoman sopraano-obbligaton
laulunsa taustalle, Millie oli huolissaan siitä, että se saattaisi kuulostaa
naurettavalta – mutta hän ei tietenkään ilmaissut epäilyksiään ikionnelliselle
laulajalle."
Millie Kirkhamilla ei ollut mitään syytä huoleen, koska hän hienolla
tyylitietoisella esityksellään lähes varastaa shown.
Blue Christmas kulki Elviksen matkassa loppuun asti. Yleisönauhoitus
Las Vegasista joulukuulta 1976 todistaa, että suosittu joululaulu toimi
edelleen vanhaan malliin. Mikrofonitelineeksi on naamioitunut Charlie Hodge.
Seuraavan selonteon kappaleen tekijöistä ja taustoista suomensin Facebookin
Classic Country Music Stories -sivuilta:
Toinen lauluntekijöistä Jay Johnson ansaitsi elantonsa radio-ohjelmien
käsikirjoittajana ja mainosmusiikin värkkääjänä. Hän teki päivittäin
tavanomaisen matkan Stanfordin, Connecticutin kodistaan New York Cityyn.
Tähän työmatkaan sisältyi tunnin mittainen junamatka. Joka aamu junassa
Johnson luki rutiininomaisesti päivän uutiset lehdestä, ratkaisi sanapulmia
ja joskus kirjoitti muistiin ajatuksia juonikuvioihin ja lauluihin.
Eräänä päivänä, kun juna jyskytti kohti Isoa Omenaa, Johnson otti esiin
vanhan hotellimuistion. Joulunaika oli aivan nurkan takana, ja moniin
radio-ohjelmiin, joissa hän työskenteli, kirjoitettiin sävelmiä, tyyliin
Irving Berlinin White Christmas.
Jayn pohtiessa jouluklassikoita, joista hän voisi ammentaa ideoita, alkoi
muotoutua omaperäinen ajatus. Ensi silmäyksellä se tuntui melkein liian
itsestään selvältä. White Christmasin menestyksen ja bluesmusiikin
valtavan vaikutuksen myötä 1940-luvulla Johnson harkitsi sanan "white"
korvaamista sanalla "blue" ja uuden kappaleen kehittämistä samoilla
linjoilla. Hän kirjoitti ensimmäiset ajatuksensa muistiin junassa sinä
aamuna.
Näistä säkeistä syntyi luonnos sanoituspaperille, jota Johnson kutsuisi
nimellä "Blue Christmas". Seuraavien päivien aikana seurasi useita säkeitä
lisää. Kun Jay oli tyytyväinen sanoihin, hän tapasi ystävänsä ja säveltäjä
Billy Hayesin. Vaikka kukaan ei muista, Hayes luultavasti antoi muutamia
ehdotuksia sanoituksista, koska kauan ennen kuin nämä kaksi miestä olivat
saaneet kappaleen valmiiksi, Johnsonin kaksi ensimmäistä säkeistöä oli
jätetty pois ja korvattu. Viimeisten korjausten jälkeen Hayes kääri
paketin siihen sopivilla nuoteilla.
Valmis kappale lähetettiin newyorkilaiselle kustantajalle, joka alkoi
työstää uuden joulunumeron julkaisua. Ensimmäisenä kappaleen levytti
tuntematon laulaja nimeltä Doye O’Dell vuonna 1948. Muita pop-versioita
tehtiin orkestereiden levytyksinä, joita johtivat Russ Morgan (laulu
The Morganaires), Hugo Winterhalter ja Russ Case (laulu
Billy Eckstine). Nämä kaikki olivat pieniä hittejä, mutta artisti,
joka todella teki Blue Christmasin tunnetuksi, oli Grand Ole Opry -tähti
Ernest Tubb. Tammikuussa 1950 Tubbin levytys nousi Billboardin kantrilistan
ykköseksi. Decca julkaisi Ernestin version uudelleen seuraavien kahden
vuoden aikana, ja se nousi molemmilla kerroilla Billboardin kymmenen parhaan
joukkoon.
Ennen Elvistä suosituin versio oli Ernest Tubbin levytys vuodelta 1949,
joka nousi Billboardin kantriykköseksi.
Vaikka Blue Christmas onkin kirjoitettu New Yorkin lähijunassa, kappaleen
yksinäinen sanoma ja kauniit sanat osoittivat sen olevan räätälöity
kantrikappaleeksi. Ernest Tubbin käsittelyssä kappale näytti olevan paljon
enemmän velkaa Nashvillelle kuin New Yorkille. Koska niin monet ihmiset
samaistivat Blue Christmasin Tubbiin, häntä pidettiin usein kappaleen
säveltäjänä. Mutta vaikka Ernest ei itse osallistunut kappaleen
kirjoittamiseen millään tavalla, hänen levynsä oli muokannut siitä
kantrimusiikin standardin. Texas Troubadour -yhtyeen ansiosta
kantrimusiikilla oli nyt ensimmäinen todellinen oma jouluklassikkonsa.
1950-luvun puoliväliin mennessä lähes jokainen kantriyhtye käytti Blue
Christmasia marras- ja joulukuun keikoillaan. Vaikka sitä soitettiin
edelleen aika ajoin pop-genressä, Johnsonin ja Hayesin kappale oli
näennäisesti vakiinnuttanut asemansa kantrieeppisenä kappaleena. Se oli
ainoa kappale, joka "toi sointia mistelille", kuten jotkut alan
työntekijät sitä kuvailivat. Blue Christmas olisi luultavasti pysynyt
tiukasti osana Music Cityn joulunajan eturintamaa, ellei olisi ollut
nuorta Tupelosta, Mississippistä kotoisin olevaa laulajaa, joka varttui
palvoen Ernest Tubbia.
Elvis Presley kuunteli nuoruudessaan paljon mustaa bluesia ja valkoista
etelän gospelmusiikkia, mutta hän vietti myös paljon aikaa tiettyjen
kantriartistien kuuntelemiseen. Ainoalla kerralla, kun hän esiintyi
Nashvillen Grand Ole Opryssa (2. lokakuuta 1954), hän tapasi Ernest Tubbin,
yhden lapsuuden sankareistaan. Presleyn kiintymys Tubbiin ja hänen
musiikkiinsa johti Elviksen päätöksen levyttää Blue Christmas ensimmäiselle
joulualbumilleen vuonna 1957. Presleyn levytys osoittautui kuitenkin aivan
erilaiseksi kuin Tubbin tai kenenkään muun.
Kerrottiin, että Elvis (yrittäessään osoittaa kunnioitusta Ernestin
levylle) halusi esittää kappaleen samaan kantrityyliin kuin Tubb vuonna
1949, mutta Presleyn newyorkilainen tuottaja Steve Sholes ei
suostunut siihen. Tämä ärsytti Elvistä, ja tauolla (Sholesin ollessa
siellä jo muutaman minuutin) Presley ohjeisti muusikoita sekä
taustalaulajia The Jordanairesia ja Millie Kirkhamia poikkeamaan
sovituksesta ja tekemään sävellyksestä niin omituisen, että Sholes
halveksisi sitä ja hylkäisi koko kappaleen.
Kaikkien yllätykseksi tuottaja rakasti Elviksen omalaatuista tulkintaa!
Ja niin tapahtui. Presley oli tahattomasti lisännyt kappaleeseen aitoa
bluesia, ja samalla Ernest Tubb oli menettänyt otteensa kappaleesta. Se
kuului nyt Elvikselle.
Presleyn versio Jay Johnsonin ja Billy Hayesin kappaleesta tuottaisi
enemmän rojalteja kuin kaikki muut Johnsonin kappaleet yhteensä. Se
takaisi myös, että Blue Christmasista tulisi yksi historian tunnetuimmista
ja suosituimmista jouluklassikoista.
ElvisMesta ei pysty vahvistamaan kertomusta siitä, että Elvis olisi halunnut
levyttää kappaleen perinteiseen kantrityyliin, mutta ei pysty sitä myöskään
osoittamaan perättömäksi. No, hyvä tarina se on joka tapauksessa.
Jos Santa Claus Is Back In Town -kappaleen lyhyitä yrityksiä ei
lasketa, niin Blue Christmas oli ainoa joululaulu, jota Elvis esitti
julkisesti suht' laajasta sesonkikatalogistaan. Vuoden 1968 Comeback Special
-tv-show'ssa se nähtiin ensimmäistä kertaa Elviksen live-esityksenä. Ja
sekin vain Eversti Parkerin itsepintaisesta vaatimuksesta saada
vähintään yksi joululaulu spesiaaliin.
Elviksen alkuperäinen tarkoitus oli vetäistä oma suosikkinsa
Santa Claus Is Back In Town, mutta hyvästä yrityksestä huolimatta hän
ei vain kyennyt muistamaan sanoja. Blue Christmas sitten sujuikin
mallikkaasti (kts. video yläpuolelta). Kun USA:ssa näytettiin Spessu toisen
kerran, vuonna 1977, oli Blue Christmas korvattu esityksellä
kappaleesta Tiger Man.
Laulua ovat esittäneet kymmenet artistit monissa eri musiikkigenreissä.
Secondhandsongs.com
on listannut tähän mennessä kaikkiaan 829 versiota ja uusia versioita ilmestyy
säännöllisesti. Nostetaan nyt framille ainakin
Bruce Springsteenin
komea veto ja video vuodelta 2010, kantristarbo
Tim McGrawin
backstge-esitys ja Jon Bon Jovin
näkemys aiheesta sekä brittien vara-Elviksen
Shakin Stevensin
menopala. Ja Michael Bublé'n versiota ei kukaan halua kuulla.
Meikäläisittäin on versioitaan tuonut julki ainakin suosittu edesmennyt
tv-juontaja
Timo T.A. Mikkonen
ja Elvis laulujen coveroinneissa viime aikoina hienosti kunnostautunut
Jani Matti Juhani. Molemmat ovat levyttäneet sen nimellä Jos joulu tuo rintaan rauhan,
Tarleena Sammalkorven sanoituksena. Vuodelta 2014 löytyy myös Jussi & The Boys'in levytys, nimellä Ankea joulu.
Laulu kulki Elviksen matkassa aina hänen viimeisiin konserttiesiintymisiin
asti. Ensimmäisen kerran se kuultiin Fair Ground Arenalla, Oklahoma Cityssä
16. marraskuuta 1970. Ja viimeisen kerran Elviksen viimeisellä
kiertueella, Kemper Arenalla, Kansas Cityssä, 18. kesäkuuta (!) 1977.
Kaikkiaan Blue Christmas esitettiin konserteissa yhteensä 42 kertaa.
Blue Christmas | Radio Recorders Studio, Hollywood | 5.9.1957
