Raised On Rock | 1973

Single Raised On Rock/For Ol' Times Sake julkaistiin elokuussa 1973. Billboardin Hot 100 -listalla tupla-A-puoleksi merkattu nelivitonen ei ottanut tuulta alleen ja tyssäsi sijalle 41, myyden Elvikselle vaatimattomat 300 tuhatta kappaletta. Briteissä piikkipaikka löytyi sijalta 36. Ei edes toiselta puolelta löytyvä Tony Joe Whiten kaunis balladi, jonka Elvis tulkitsee onnistuneesti, lämmittänyt ostavaa yleisöä.

Laulaja-lauluntekijä Mark James (29.11.1940–8.6.2024) kirjoitti Elvikselle yhden hänen suurimmista hiteistään, Suspicious Minds, joka itse asiassa ei ollut Elviksen alkuperäinen levytys, koska sen ehti levyttää jo edellisenä vuonna lauluntekijä itse, ilman sen suurempaa menestystä. Lue ElvisMestan blogi aiheesta: Suspicious Minds | 1969

Elvis levytti Suspicious Mindsin lisäksi neljä biisiä, joissa näkyi Mark Jamesin kynänjälki: It's Only LoveAlways On My MindRaised On Rock ja Moody Blue (lue blogi), joista ainoastaan Raised On Rock on Elvis-originaali. Kappale äänitettiin Memphisin Stax-studiolla heinäkuussa 1973 – artisti ei ole energisimmillään, poljento laahaa ja tuotantopuolessakin olisi ollut toivomisen varaa. Nuo tekijät vaivasivat heinäkuun sessioita kautta linjan. Elvis oli menettänyt halunsa levyttämiseen ja raskas avioero painoi rintapielessä.

Samoihin aikoihin levy-yhtiö RCA kuitenkin neuvotteli uuden seitsemän vuoden sopimuksen, joka sisälsi vuosittaisen velvoitteen julkaista kaksi albumia ja neljä singleä sekä taatun vuosittaisen vähintään 500 000 dollarin rojaltimaksun. 

Eversti Parker, joka oli yhä huolestuneempi Elviksen studiofobiasta laittoi levy-yhtiön edustajan George Parkhillin asialle painottamaan velvoitteiden täyttämisen tärkeyttä. Parkhill kirjoitti Elvikselle: "Jotta fanituotteita olisi saatavilla, suunnittelemme levytyssessiota heinäkuulle."

Sessio, jonka odotetusti ajateltiin tuottavan yhden uuden pop-albumin, kaksi uutta singleä ja myös albumillisen gospel-musiikkia, järjestettin lopulta soul-musiikistaan tunnetulla Stax Studiolla, joka sijaitsi vain viiden minuutin ajomatkan päässä Gracelandista. 

Single-julkaisun mukaan erikoisesti nimetty albumi Raised On Rock/For Ol' Times Sake julkaistiin lokakuun 1. päivä 1973. Kappale Raised On Rock luonnollisestikin avasi kokonaisuuden. Pituudeltaan vain reilu 27 minuuttia kestävä albumi on Presleyn katalogin yksi vähemmän tunnetuista. Se painui unholaan jo heti julkaisuhetkellään. Briteissä levy ei kiinnostanut ostavaa yleisöä, eikä se noussut siellä listoille lainkaan. Yhdysvalloissa Billboardin korkein listasija oli 50. Myös muualla maailmalla albumi jäi noteeraamatta.

Sessioita usein luonnehditaan katastrofiksi. Laatu varmasti oli epätasaista, ja jotkut esitykset ovat kamalia (kuten Three Corn Patches), mutta sieltä löytyy myös hetkiä, jolloin Elvis tuntuu kokeilevan hänelle uusia soundeja ja vaikuttaa laulavan jopa paremmin kuin paria vuotta aiemmin. 

Ensimmäisenä iltana Elvis saapui myöhässä eikä levyttänyt mitään, ja monien muusikoiden järkytykseksi hän ei vaikuttanut samalta laulajalta tai samalta henkilöltä, jonka kanssa he olivat aiemmin työskennelleet. Myös seuraavana iltana Elvis saapui myöhässä ja ainoastaan yhdeksän kappaletta valmistui kuudessa sovitussa äänitysillassa (lähemmäs kolmeakymmentä odotettiin), ja ensimmäiseksi singleksi valittiin Raised On Rock, synteettinen ja kaavamainen nostalgiapläjäys, jota myytiin alle 300 000 kappaletta. Se oli Elvis Presleyn kaltaiselle artistille yhtä tyhjän kanssa.

"Samana iltana äänitetty Raised on Rock oli Mark Jamesin säveltämä kappale. Kappaleessa ei ole mitään vikaa, mutta sanoitukset eivät tunnu järkeviltä Elviksen suuhun. Hän laulaa kuuntelevansa musiikkia, jota hänen idolinsa tekivät hänen ollessaan lapsi, ja listaa sitten oman hittinsä Hound Dogin. Kappale oli naurettava valinta miehelle, joka ei kasvanut rockin parissa, mutta joka alun perin oli mukana luomassa sitä." – Shane BrownReconsider Baby – Elvis Presley: A Listener's Guide

Yhteen kohtaan sanoituksessa Elvis ilmeisesti kuitenkin puuttui. Alkuperäinen säe kuului: 

My papa loved to listen to his country songs
I was in the back room diggin' the Stones

Stonesilla siis viitataan rock-bändiin Rolling Stones, joten säe vaihtui Elviksen versiossa enemmän hänelle istuvammaksi:

My papa loved to listen to his country songs
While I was in the back room rockin' on

Raised On Rock coveroitiin jo tuoreeltaan 1970-luvulla sellaisten artistien taholta kuten Johnny Winter (1974),  Doug Parkinson (1975) ja Pratt & McClain (1976).  Kaikissa edellä mainituissa versioissa on tuotantojälki parempi kuin Elviksellä. Tai sanotaanko näin, että ne OLI tuotettu. Johnny Winterin raivoisaa versiota kuunnellessa alkaa jo ihan hävettään Elviksen puolesta. Kannattaa myös tsekata Mark Jamesin demo, joka on myös huollellisesti tuotettu, ottaen huomioon, että kyseessä oli vain demo.


Elvis heitti Raised On Rockin vain kerran livenä, Las Vegasin avausshow'ssa 6.8.1973 (kuuntele yläpuolelta). Se esitettiin medleynä King Creole -elokuvasta tutun Trouble-biisin kera. Kyseessä on siis melkoinen harvinaisuus. Mutta nyt sille oli löydetty oikea, nopeampi, tempo. Myös intro oli napakampi, kiitos Ronnie Tuttin iskevien rumpujen ja James Burtonin kitaroinnin. Taustalaulaja Kathy Westmorelandin sopraano väliosassa luo kokonaisuuteen jänniä spagettilänkkärimäisiä sävyjä. Kyseessä on heikkotasoinen yleisönauhoitus, mutta fiilis välittyy.

Joulukuussa Elvis palasi vielä kerran Stax-studiolle, paljon suotuisimpien tähtien alla. Aiheesta enemmän ElvisMestan blogissa I Got A Feelin' In My Body | 1973

Raised On Rock | Stax Studios, Memphis, Tennessee | 23.7.1973

Pasi Välimäki

Olen Elvis-harrastaja jo vuodesta 1977 lähtien. ElvisMesta-blogin (elvismesta.blogspot.com) tarkoituksena on jakaa omaa vuosien varrella kertynyttä tietämystä Elvis Presleystä. Lisäksi medioissa näkee artistiin liittyen usein väärää tietoa, asiavirheitä ja turhia uskomuksia, joihin sivut pyrkivät omalta osaltaan tuomaan oikaisua ja samalla toimimaan lähdeaineistona kaikenlaiseen julkaisutoimintaan. Tietenkin tarkoitus on myös tarjota mielenkiintoista sisältöä faneille ja muille asiasta kiinnostuneille.

MusaMesta-blogi (musamesta.blogspot.com) on perustettu alustaksi kaikenlaiseen musiikkiin liittyvään häröilyyn. Fokus on konserttimuisteluissa, netistä bongatuissa videoissa/biiseissä ja artistidiggailussa. Olen kuitenkin antanut itselleni täyden vapauden toimia, kunhan se vain jotenkin liittyy musiikkiin – elämän pituiseen intohimooni.

Lähetä kommentti

Kiitos palautteestasi!

Uudempi Vanhempi

نموذج الاتصال